اينترنت سرويس

اينترنت سرويس

    

صفحه اصلي | آرشيو وبلاگ | تماس با ما
۲۰ تير ۱۳۹۹
راهنماي خريد كامپيوتر در سال 1399

دور از واقعيت نيست اگر بگوييم سال گذشته يكي از سخت‌ترين سالها براي خريد كامپيوتر و تهيه تجهيزات مرتبط با آن در ايران بود. فقدان شديد موجودي قطعات روز دنيا در كنار نوسانات بي‌رحمانه ارزي، عرصه را چنان بر دوست‌داران سخت‌افزار كامپيوتر تنگ كرد كه به ناچار، يا از خير تهيه كامپيوتر و ارتقا سيستم خود گذشتند و يا براي خريد ساده‌ترين و ابتدايي‌ترين قطعات Entry Level، تن به پرداخت هزينه‌هاي هنگفت دادند و در نتيجه آن به زير بار قرض رفته و دچار فشار‌هاي اقتصادي شدند. راهنماي خريد كامپيوتر در سال 1399 را در شرايطي مي نويسيم كه نه تنها اميدي به بهبود شرايط اقتصادي نيست، بلكه همه‌گيري بيماري كرونا چشم انداز جالبي را از وضعيت اقتصادي آينده نشان نمي‌دهد.
با توجه به افزايش شديد قيمت قطعات بعد از تعطيلات سال نو، توصيه اول ما به عاشقان سخت افزار و كامپيوتر، مهاجرت به كشور هاي ديگر است تا بتوانند ضمن زندگي در آسايش، ديگر نگران از بين رفتن ارزش پول خود نباشند و بدون دلهره، به روز ترين قطعات دلخواه خود را به قيمت مناسب تهيه كنند. در صورتي كه چنين امكاني وجود ندارد، به مانند سال گذشته توصيه ما همواره خريد قطعه به قطعه كامپيوتر و در طول يك بازه زماني است. در ايران براي تهيه يك كامپيوتر معمولي كاره راه انداز، حداقل نياز به 20 تا 30 ميليون تومان بودجه اوليه است، تازه آنهم نه قطعاتي كه دلخواه شماست، بلكه در اغلب موارد مجبور به خريد قطعاتي هستيد كه در بازار صرفا وجود دارند. در وضعيتي هستيم كه اغلب خانواده ها چنين بودجه اي را به عنوان پس انداز براي تهيه سيستم ندارند، پس بهتر است قطعات را به تدريج و تك به تك تهيه كنيد تا پس از مدتي موفق به داشتن كامپيوتر شويد. بسته به ميزان پس انداز شما، پروسه تهيه كامپيوتر ممكن است حتي تا يك سال به طول انجامد، بنابراين بايد صبور باشيد.
با اين مقدمه، به سراغ راهنمايي براي تهيه قطعات مورد نياز يك كامپيوتر مي رويم.
1. نوع كاربري خود را مشخص كنيدراهنماي خريد كامپيوتر در سال 1399كامپيوتر يك دستگاه همه فن حريف است. شما مي توانيد با ضعيف ترين سيستم هاي كامپيوتري هم بازي كنيد، اما به صرف وجود امكان بازي در يك كامپيوتر، نمي توان نام آن را سيستم گيمينگ نهاد. سيستم مناسب گيم خصوصيات و استانداردهايي دارد كه هر كامپيوتري از آن بهره مند نيست. همچنين شايد با هر سيستمي بتوان رندر گرفت، اما سيستم مناسب رندر مقوله ي جداگانه و كاملا تخصصي است. با در نظر گرفتن اين موارد، سعي كرديم يك حدود و مرز بندي بين سيستم ها بر اساس نوع كاربري آنها داشته باشيم تا اگر مثلا به دنبال يك سيستم خانگي هستيد، ذهنيت كلي از قطعات مورد نياز و حداقل ها داشته باشيد.
نوع كاربري از آن جهت اهميت پيدا مي كند كه با دانش و اطلاع كافي نسبت به جوانب و عملكرد مورد نياز خود، به دنبال تهيه قطعات به صورت هدفمند باشيد. توجه به حداقل ها، مبناي اين جدول بوده است، بنابراين اگر بودجه خوبي داريد، سيستمي بسيار قدرتمند‌تر از چيزي كه ما در جدول پيشنهاد داده ايم مي توانيد ببنديد. اما اگر بودجه كمي داريد، با ادامه اين مقاله همراه ما باشيد.
2. ايده‌آل‌گرا نباشيدسال 84 فكر مي‌كردم بدون يك پردازنده رده بالا، و يك مادربرد خوب و كولر حرفه اي نمي شود درست و حسابي اوركلاك كرد؛ 10 سال بعد، به اين نتيجه رسيدم كه حالا تلاش خود را بكنيم تا پردازنده و مادربرد رده بالا تهيه كنيم، بعدش اگر توانايي خريد كولر خوب را نداشتيم فوقش از خير اوركلاك مي گذريم. اما حالا با اين قيمت ها، كلا به اين فكر مي كنم كه اصلا چه نيازي به اوركلاك هست؟
به همين صورتي كه توضيح دادم، مجبور هستيد از ايدآل هاي خود عقب نشيني كنيد. براي داشتن يك سيستم گيمينگ حتما كه نبايد كه پردازنده Core i7 يا كارت گرافيك RTX داشته باشيد؛ حتي با Core i3 9100 و RX580 هم مي توان فريم ريت شرافتمندانه اي از سيستم گرفت. به قول معين، اگر نباشد دريا، به قطره اكتفا كن. شرايط ايران كه مثل يك كشور عادي نيست كه انتظار داشته باشيم يك سيستم خوب up-to-date تهيه كنيم. بايد بي خيال ايده‌آل‌ها شد. تنها توصيه ما اين است كه فقط حداقل استاندارد ها را تا جاي ممكن رعايت كنيد. مثلا براي سيستم پاور غير استاندارد نبنديد و يا به خاطر قيمت كمتر، اس‌اس‌دي برند متفرقه يا مادربرد بدون گارانتي تهيه نكنيد.
3. از گلوگاه دوري كنيدراهنماي خريد كامپيوتر در سال 1399به صورت عاميانه، اگر قطعه اي در كامپيوتر به دليل ضعف ذاتي مانع از رسيدن ديگر قطعات به حداكثر توان خود شود، آن قطعه گلوگاه ايجاد كرده است و مي بايستي با مدل قوي تر عوض شود. مثلا اگر كارت گرافيك شما خيلي قوي تر از پردازنده شما باشد، نمي توانيد از حداكثر توان آن استفاده كنيد چرا كه پردازنده ناتوان از تحليل و پردازش به موقع حجم اطلاعاتي است كه از / به سمت كارت گرافيك روانه مي شود. پس بهتر است به هنگام انتخاب قطعات، تناسب را رعايت كنيد؛ به قول ديالوگ معروف فيلم كمال الملك: كار جهان به اعتدال راست مي‌شود، همه‌چيزمان بايد به همه‌چيزمان بيايد.
بخش Bottleneck Calculator در سايت PC-Builds مي تواند راهنماي شما در اندازه گيري تناسب ميان پردازنده و كارت گرافيك باشد. مطابق اطلاعات اين سايت، گلوگاه زير 30 درصد قابل قبول است و مي توان گفت دو قطعه با هم مچ هستند.
اين را هم به خاطر داشته باشيد كه كامپيوتر بدون SSD از گلوگاهي به اسم هارد ديسك رنج مي برد، بنابراين هميشه بايد تهيه يك SSD را در اولويت اول خريد قرار داد.
4. قدرت خريد خود را ارزيابي كنيدراهنماي خريد كامپيوتر در سال 1399اگر در زندگي نان بازوي خود را مي خوريد، يعني نمي توانيد بودجه كافي براي خريد يكباره كامپيوتر فراهم كنيد؛ بنابراين به صورت قطعه به قطعه براي خريد بايد اقدام كنيد كه آن هم اگر بتوانيد از هزار خرج واجب ديگر بزنيد تا كم كم پول جمع كنيد و كنار بگذاريد شايد بشود كاري كرد. مثلا براي خريد ارزانترين پردازنده مخصوص سيستم گيمينگ، حداقل بودجه اي معادل 150 دلار (حدودا بين 2 تا 5 ميليون تومان) مناسب است كه مي توان به وسيله فوتو سنتز و نخوردن و نياشاميدن در مدت دو ماه آن را جمع كرد. يا براي سيستم اداري مي توانيد نصف اين ميزان را در نظر بگيريد. پس از تهيه اين قطعه، مي توانيد براي مادربرد و ديگر قطعات بودجه در نظر بگيريد و سعي كنيد در ماه هاي بعدي پس انداز كنيد. هميشه آمادگي افزايش قيمت را داشته باشيد! هرچه خريد قطعه اي را به عقب بي اندازيد، احتمال گرانتر شدن و ناموجود شدن آن بيشتر است.
پر واضح است در روزگاري كه مردم در تهيه نياز هاي اوليه خود دچار سختي هستند، ديگر توان خريد كامپيوتر نيست. اما كامپيوتر هم جزئي از نيازهاي اوليه هر انسان است. هرچند در هرم سلسله مراتب نيازهاي انسان نامي از كامپيوتر برده نشده، اما براي ثبت نام در هزار و يك سايت و مجموعه و حتي دريافت يارانه، نياز به كامپيوتر و تجهيزات مرتبط با آن بشدت حس مي شود. ديگر روزگاري نيست كه بتوان بدون كامپيوتر زندگي گرد، پس هرچند بسيار گران، اما براي تهيه آن بايد كوشيد و در اين ميان، به قول آقاي رييس جمهور، هرچه لعنت داريد بركسي لعنت كنيد كه اين شرايط را براي كشور بوجود آورد.
 5. مشاوره بعد از خريد ممنوعراهنماي خريد كامپيوتر در سال 1399بعد از امتحانات نهايي، بدترين كار ايستادن در حياط مدرسه و بررسي پاسخ صحيح سوالات امتحان با ديگر همكلاسي ها است. وقتي امتحان را داده ايم و تمام شده است، ديگر دانستن پاسخ صحيح سوالات به چه كاري مي آيد؟ فرض كنيم متوجه شويم فلان پاسخ ما به فلان سوال اشتباه بوده، دانستن پاسخ درست ديگر چه فايده اي دارد به غير از اعصاب خوردي؟
بنابراين، پس از خريد، هرگز از كسي راجب آن نظر خواهي نكنيد! هر مشاوره اي لازم داريد، هر تحقيقي نياز داريد، پيش از خريد انجام دهيد. پس از خريد، ديگر مشاوره فايده اي ندارد. ارزان خريده باشيد، گران خريده باشيد، اگر بدترين خريد دنيا هم كه باشد، اهميتي ندارد؛ فقط به اين فكر كنيد هرچه كه بوده، خوب خريدين، شما تصميم درستي براي خريد گرفته ايد و آن بهترين انتخاب شما بوده است. بالاخره كاري است كه شده، پس نه خود به آن فكر كنيد و نه راجب خريد آن از كسي نظر بخواهيد.
6. كمك فني بگيريدراهنماي خريد كامپيوتر در سال 1399اگر از نحوه بستن يك سيستم كامپيوتري اطلاعي نداريد، و يا به هر شكل، نياز به مشاوره يا كمك داريد، بهتر است از كسي يا شخصي كمك بگيريد. اين شخص مي تواند فروشنده قطعات باشد و يا مي تواند يك متخصص سخت افزار باشد و يا هر كسي كه شما به نظر ايشان اعتماد داريد. فروم هاي تخصصي كامپيوتر مانند فروم سخت افزار مي تواند محل مناسبي براي دريافت مشاوره باشد. همه در انتخاب مشاور آزاد هستند اما اگر كسي را به عنوان مشاور انتخاب مي كنيد، تمام نظراتش را اجرا كنيد و فقط از يك منبع يا يك شخص واحد مشاوره بگيريد.
هفته اول اسفند ماه به يكي از دوستان مشاوره سيستمي براي رندر داديم كه به دليل قرارگيري ايران در ليست سياه FATF قيمت ارز بالا رفت، و اجناس يك شبه گران شد. در سيستمي كه با بودجه 55 ميليون تومان روز پنج شنبه پيشنهاد شد به فاصله 48 ساعت در روز شنبه با 3.5 ميليون تومان افزايش قيمت مواجه شديم. به صاحب سيستم عرض كرديم اشكالي ندارد و بخر، اوضاع بدتر مي شود؛ اما ايشان زير بار نرفتند و در نهايت كل خريد كنسل شد. آن زمان 3.5 ميليون تومان افزايش قيمت باعث كنسل شدن شد، اما حالا همان سيستم را نمي توان با 70 ميليون تومان هم جمع كرد. پس اعتماد به مشاور حرف اول را مي زند، چرا كه جلوي ضرر را مي گيرد.
همچنين بعضا ديده شده است بسياري از افرادي كه اطلاع كافي نسبت به سخت افزار كامپيوتر ندارند، به سراغ چند نفر مي روند و هر كسي حرف خودش را مي زند و بدتر كاربر را گيج مي كنند. اين موضوع اصل مشاوره دقيق فني را زير سوال مي برد. پس بهتر است فقط يك شخص را انتخاب و صرفا به حرفهاي ايشان گوش دهيد و نظراتش را اجرا كنيد.
7. مرحله انتخاب قطعات سيستمبا ذكر اين نكته كه طبقه بندي جداول زير، صرفا مقايسه حدودي قدرت قطعات را نشان مي دهد؛ براي بررسي دقيق تر قدرت پردازنده ها در نرم افزار ها و بازي هاي مختلف، تحقيق ميداني لازم است. اما به جهت راهنمايي و سهولت در طبقه بندي به صورت كلي مي توان قطعات را بدين شكل كه در جداول نشان داده شده، طبقه بندي كرد.
پردازنده و مادربرد براي گيمينگجدول مقايسه پردازنده هاي Intel و AMD سال 2020ليست پردازنده هاي رده بالاي مناسب سيستم هاي گيمينگ در جدول فوق نمايان است. در صورتي كه حداقل مي توانيد تا 20 ميليون تومان بودجه فقط براي خريد پردازنده و مادربرد كنار بگذاريد، از ميان پردازنده هاي اين طبقه در كنار مادربرد‌هاي Z390 مخصوص اينتل و X570 مخصوص AMD استفاده كنيد. به ياد داشته باشيد اگر سيستم را صرفا براي گيمينگ مي بنديد، پردازنده هاي اينتل قوي ترند و در كل عملكرد بهتري نسبت به AMD در گيم دارند. براي گيمينگ تركيب پردازنده هاي فوق در كنار كارت هاي گرافيك رده بالا و مانيتور هاي 2K و 4K غوغا مي كند.
جدول مقايسه پردازنده هاي Intel و AMD سال 2020يك پله پايين تر در رنج تا 15 ميليون تومان، براي گيمينگ مي توانيد از پردازنده‌هاي ضريب بسته اينتل بهره بگيريد. AMD در اين رده چيز قابل قبولي ارائه نكرده است بنابراين بهترين انتخاب تركيب پردازنده هاي ضريب بسته اينتل با مادربرد هاي H370 و B360 است. براي گيمينگ اين پردازنده ها خوراك كارت هاي گرافيك ميان رده رو به بالا، و مانيتور هاي FHD و 2K هستند.
جدول مقايسه پردازنده هاي Intel و AMD سال 2020يك سطح پايين تر در رنج قيمتي تا 10 ميليون تومان، به حداقل ها براي گيمينگ ميرسيم. جايي كه هم AMD و هم INTEL حرفهاي زيادي براي گفتن دارند. به ياد داشته باشيد مادربرد هاي سري 300 اينتل با نسل 8 و 9 سازگار هستند و نسل 7 صرفا با مادربرد هاي سري 200 سازگاري دارد. در بخش AMD اما مي توانيد گزينه هاي خوبي را با توجه به بودجه داشته باشيد. مادربرد هاي سري X300 و X400 و X500 اي ام دي، همه با پردازنده هاي نسل 2 و 3 رايزن سازگاري دارند به شريط ارتقاي بايوس مادربرد و چك كردن سازگاري از طريق بخش CPU Compatibility سايت سازنده مادربرد. تركيب اين پردازنده ها با كارت هاي گرافيك ميان رده به همراه مانيتور FHD نتيجه بسيار دلچسبي براي بازي به همراه دارند.
جدول مقايسه پردازنده هاي Intel و AMD سال 2020پايين رده ترين پردازنده ها اصولا براي سيستم هاي اداري و خانگي كاربرد دارند و از نظر فني نمي توان نام آنها را گيمينگ نهاد. اما با توجه به قيمت بالاي پردازنده ها، اين جدول را صرفا براي راهنمايي و تشخيص قدرت مقايسه اي پردازنده ها تهيه كرديم. اگر هدف گيمينگ است به سراغ مانيتور هاي 17 و 19 اينچي HD و كارتهاي گرافيك رده پايين برويد.
پردازنده و مادربرد براي رندرينگجدول مقايسه پردازنده هاي Intel و AMD سال 2020در بحث رندرينگ، پردازنده هاي پر قدرت AMD، اعم از مدلهاي چند ده ميليوني تردريپر نسل سوم، و Ryzen 9، در اولويت هستند. اصولا اشتباه محض است اگر براي رندرينگ به سراغ پردازنده هاي تيم آبي برويد. پيشنهاد ما اين است براي سيستم هاي رندر در سطح و كلاس A، به دنبال تركيب پردازنده هاي رايزن 9 AMD با مادربرد هاي X570 باشيد. تركيب قدرت چند كارت گرافيك و RAID كردن SSD هاي NVMe، خوراك اين پردازنده هاست.
جدول مقايسه پردازنده هاي Intel و AMD سال 2020يك پله پايين تر، هنوز پردازنده هاي AMD جذابيت هاي خودشان را دارند. اگرچه نسل سوم رايزن به حق، پرچمش براي رندرينگ بالاست. اما براي دوستاني كه رندر هاي ويديويي و مصارف اديت عكاسي دارند، پردازنده هاي اينتل در صورتي كه قيمت بهتري داشته باشند، مناسب ترند.
جدول مقايسه پردازنده هاي Intel و AMD سال 2020در كلاس C پردازنده ها، كه عملا مي توان گفت هيچ كدام مناسب رندر نيستند اما به دليل اينكه ممكن است دوستان رندركار با بودجه محدود هم به سراغشان آيند، ليست فوق تهيه شده است. پردازنده هاي AMD با مادربرد هاي سري 300، 400 به خوبي مچ مي شوند. پردازنده هاي اينتل نيز، با مادربرد هاي سري 300 اينتل تركيب خوبي را تشكيل مي دهند.
كارت گرافيكدر مورد كارتهاي گرافيك مخصوص رندرينگ نمي توان راهنمايي عمومي ارائه كرد و نيازمند بحث تخصصي مبتني بر نوع نرم افزار مورد استفاده است. بنابراين ما در بخش كارت گرافيك اين مقاله، صرفا به راهنمايي براي سيستم هاي گيمينگ خواهيم پرداخت.
جدول مقايسه كارتهاي گرافيك انويديا معماري تورينگ سال 2020جدول فوق، رده بندي كارت هاي گرافيك نسل Turing انويديا را به خوبي نمايش مي دهد. از ارزانترين (در بالاي جدول) تا گران ترين گزينه ها را مي توانيد متناسب با دقت مانيتور خود انتخاب كنيد.
گرافيك هاي كلاس Aشامل كارتهاي گرافيكي است كه اگر  تصميم جدي به بازي در دقت 4K داريد در تركيب با پردازنده هاي گيمينگ كلاس A، بهترين نتيجه را به شما مي دهند. كليه كارتهاي گرافيك بالاي 10 ميليون تومان، از RTX2070 به بالا در اين رسته از گرافيك ها طبقه بندي مي شوند. در سمت AMD، كارتهاي گرافيك AMD Radeon RX 5700XT و AMD Radeon VII نيز در اين دسته قرار مي گيرند.
گرافيك هاي كلاس Bدر صورتي كه بودجه شما را مجبور به انتخاب از دسته پايينتري از كارتهاي گرافيك مي كند، بايد به سراغ سطح B اين كارت ها برويد كه مناسب بازي در دقت FHD و 2K هستند. كارتهاي گرافيگي مانند RTX2060 Super و از نسل قديمي تر، كارتهايي مانند GTX1070Ti، و RX 5700 و RX Vega 64  مي توانند در اين رنج پله ي اول خوبي براي بازي در مانيتور ها با دقت 2K باشند. در اين سطح از گرافيك بازي در 4K را فراموش كنيد.
گرافيك هاي كلاس Cبراي بازي در دقت فول اچ دي يا 1080P، مي توانيد به سراغ گزينه هاي مانند كارتهاي گرافيك GTX1660، تا GTX1660Ti از نسل جديد برويد. بهترين كارت گرافيك براي بازي در دقت فول اچ دي RTX2060 است. كارتهاي گرافيك ضعيف تر در اين رسته، شامل RX580 و GTX1060 6G و در نهايت RX570 مي شود. در اين ميان كارتهاي RX580 و GTX1060 6G  اولويت و توصيه اول ما براي بازي در فول اچ دي به شمار مي رود.
گرافيك هاي كلاس Dپايين ترين Level براي كارت هاي گرافيك در رنج بين 3 تا 5 ميليون تومان قرار مي گيرند. شامل كارتهاي مانند GTX1650 و كارت گرافيك GTX1050Ti مي شوند، كه مي توانند بازي ها را با جزييات منصفانه در دقت فول اچ دي روان اجرا كند.
مانيتورسال گذشته در راهنماي خريد توضيح مفصلي در مورد انتخاب مانيتور داديم كه خيلي كاربردي از آب در نيامد. بخصوص با اين قيمت هاي فضايي امسال راهنمايي پارسال ديگر اصلا كاربردي نيست. بنابراين فقط خصوصيات مهم را بازگو مي كنيم تا بتوانيد در هنگام خواندن مشخصات، به ارزيابي مناسبي نسبت به عملكرد مانيتور برسيد. هر مانيتوري كه قيمت آن به بودجه شما نزديك بود و اين خصوصيات را بر اساس نوع كاربري شما داشت، مي تواند گزينه خوبي باشد.
يك مانيتور خوب داراي اين خصوصيات است:
دقت آن حداقل 1080P يا F.HD باشد. (هرچه رزلوشن بيشتر باشد وسعت تصوير نمايش داده شده بيشتر است در عوض كارت گرافيك قوي تري نياز دارد)زاويه ديد 178 درجه افقي/178 درجه عمودي باشدشدت نور آن بين 250 تا 350 نيت (كاندلا) باشدميزان تاخير Response Time آن بين 1 تا 5 ميلي ثانيه باشد (هرچه كمتر براي بازي مناسبتر)دقت sRGB آن بالاي 87 درصد باشد (هرچه به 100 نزديكتر باشد براي كارهاي گرافيكي مناسبتر است)نرخ به روز رساني 60Hz به بالا داشته باشد (هرچه بالاتر براي بازي بهتر)داراي دو امكان Flicker Free و Low Blue Light براي محافظت از چشم باشدمانيتور هاي گيمينگ داراي قابليت Free Sync و G.Sync پارگي تصوير كمتري در بازي دارندمانيتور هاي مخصوص مهندسي بهتر است داراي امكان CAM/CAD باشدحافظه موقت RAMبراي انتخاب رم، طبقه بندي را متناسب با مادربرد و پلتفرم بايد در نظر گرفت. براي كليه مادربرد هاي X570، Z390 و Z370  كه با تركيب پردازنده هاي ضريب باز بسته شده اند، رمهاي فركانس 4133MHz به پايين مناسب هستند؛ اگرچه فركانس هاي بالاتر از اين ميزان هم ممكن است بر روي پردازنده و مادربرد هاي High End اين پلتفرم ها اجرا شوند اما امكان رسيدن به فركانس هاي بالاتر از اين ميزان كمي به شانس هم بستگي دارد. از اين رو ما اصل را بر روي امكان عملياتي فركانس خريداري شده در ميدان عمل قرار مي دهيم و فعلا توصيه نمي كنيم رمي بالاتر از ميزان فركانس 4133 تهيه كنيد.
از نظر حجم، كليه بازي ها مي توانند به خوبي با 16 گيگابايت رم در سيستم هاي دو كاناله اجرا شوند، اما، براي گرافيك هاي كلاس A، استفاده از حداقل حجم 32 گيگابايت رم توصيه مي شود. اين توصيه الزامي نيست اما براي پيشگيري از هرگونه گلوگاه بهتر است از  حداقل اين ميزان از حجم رم با فركانس 3400 تا 4000 مگاهرتز استفاده شود. استفاده از مدلهاي RGB بنابر سليقه كاربر توصيه مي شود.
براي كليه مادربرد هاي H370، B360، H310، رمهاي فركانس 2666MHz پيشنهاد مي شود. مجددا توصيه اكيد ما به استفاده از 16 گيگابايت رم به صورت دو كاناله است.
مادربرد هاي AMD B450، B350 و A320 نيز مي توانند از رمها با فركانس پايه 2400MHz تا 3200MHz استفاده كنند. به غير از سيستم هاي اداري و خانگي، در هيچ حالتي حجم كمتر از 8 گيگابايت به صورت دو كاناله پيشنهاد نمي دهيم.
هارد ديسكدر حال حاضر جدي ترين برند مطرح در بازار هارد ديسك ها براي نياز هاي عمومي Western Digital است و بقيه برند ها به دنبال آن قرار مي گيرند. نه اينكه لزوما وسترن ديجيتال بهترين باشد، اما نسبت به بقيه در حال حاضر مطرح تر است، از اين رو راهنمايي ما هم بر اساس طبقه بندي هارد ديسك هاي وسترن ديجيتال است. وسترن ديجيتال از رنگ ها براي طبقه بندي هارد ديسك هاي خود بهره برده است.
هارد ديسك هاي رنگ طلايي Gold مخصوص مصارف Data Center، رنگ قرمز Red و Red Pro مخصوص استفاده در NAS، و رنگ بنفش Purple مخصوص استفاده در سيستم هاي امنيتي ضبط تصاوير DAS ،NVR و يا CCTV است.
جدول مقايسه هارد ديسك هاي وسترن بلك سال 2020در ليست فوق از هارد ديسك هاي بلك، تنها مدلهايي قرار گرفته اند كه در سال 2018-2019 توليد شده اند. از نظر قيمت و از نظر بعد اقتصادي، واقعيتش توصيه ما بر اين است به هيچ عنوان بر روي هارد ديسك هاي بلك سرمايه گذاري نكنيد، بهتر است هزينه را جاهاي ديگر انجام داد، وليكن اگر دوست داشتيد از بهترين ها در كيس خود استفاده كنيد، از ليست فوق، با توجه به قدرت و سرعت يكي را مي توانيد انتخاب كنيد. فقط نيم نگاهي به ميزان وحشتناك نويز توليد شده توسط اين درايو ها هم داشته باشيد كه مجبور به تحمل آن هستيد.
در مورد هارد ديسك هاي خوش قيمت تر آبي نيز مي توان به ليست زير رجوع كرد:
جدول مقايسه هارد ديسك هاي وسترن آبي سال 2020به مانند ليست قبلي، اين جدول متشكل از مدلهايي است كه در سال 2018-2019 توليد مي شوند و مابقي درايو هايي كه در اين ليست حضور ندارند، منسوخ و ديگر توليد نخواهند شد. پيشنهاد اصلي ما سرمايه گذاري بر روي درايو WD10EZEX است، تنها مدل 7200 دور موجود كه كمترين نويز را در ميان ديگر درايو هاي موجود در هر دو ليست دارد.
اس‌اس‌دي‌حافظه هاي SSD تنوع و اشكال فراواني دارند، به همين جهت پيشنهاد مي شود اگر با اس‌اس‌دي‌ها آشنايي نداريد، ابتدا مقاله آشنايي با انواع اس‌اس‌دي‌ها از نظر درگاه اتصال را مطالعه بفرماييد.
جدول مقايسه بهترين SSD هاي سال 2020هر چه حجم اس‌اس‌دي‌ها بيشتر باشد سرعت و دوام آنها بيشتر است و در نتيجه گران قيمت‌تر هستند. براي مقايسه بهترين اس‌اس‌دي‌هاي NVMe دنيا مي توانيد به جدول فوق مراجعه بفرماييد. خدا رو شكر دو سوم اين ليست اصلا در ايران موجود نيست، بنابراين پيدا كردن بهترين اس‌اس‌دي‌ها در بازار ايران اصلا كار سختي نيست.
البته براي مقايسه صرفا مدل يك ترابايتي اين اس‌اس‌دي‌ها در جدول آمده است كه مي توان به طور كلي، توانايي آنها را در حجم هاي مشابه تسري داد و بر همين اساس و ترتيب رده بندي كرد.
به يك نكته در اينجا اشاره كنم، و آنهم حضور حافظه Intel 905P Optane در آخر جدول است كه اگرچه از نظر سرعت بسيار عقبتر از ديگر اس‌اس‌دي‌هاي روز دنياست اما به دليل طول عمر بالا، براي استفاده در سيستم هاي Work Station مجهز به پردازنده هاي پر قدرت تردريپر نسل سوم، از بقيه موارد مناسب تر است. نام Optane را با قابليت حافظه هاي Optane در مادربرد هاي Z370 و Z390 اشتباه نگيريد، اس اس دي 905P اينتل مانند ديگر اس اس دي ها مي تواند در سيستم هاي مبتني بر پلتفرم AMD هم كار كند.  
جدول مقايسه بهترين SSD هاي سال 2020برترين اس‌اس‌دي‌هاي ساتا نيز در تصوير فوق رده بندي شده اند. 2 نكته را به ياد داشته باشيد:
شركت توشيبا، برند اس‌اس‌دي‌ Plextor را از شركت Lite On خريده است. بنابراين ديگر چيزي به اسم پلكستور نخواهيم داشت.شركت وسترن ديجيتال، شركت SanDisk را خريده است و اس‌اس‌دي‌هاي سانديسك عموما همان اس‌اس‌دي‌هاي ري‌برند شده‌ي وسترن ديجيتال هستند. بنابراين پول اضافي بابت برند سانديسك ندهيد.خنك كننده (كولر)تصوير كولر استوك اينتلپردازنده هاي رايزن AMD از هر نسلي تقريبا همه به ايركولر خوب و پرقدرت مجهز هستند. با توجه به اينكه AMD فركانس پردازنده هاي رايزن را تا خرخره بالا آورده است، عملا هيچ فضايي براي اوركلاك پردازنده هاي رايزن وجود ندارد، بنابراين وقت و پول خود را براي تهيه كولر بهتر براي پردازنده هاي رايزن دور نريزيد.
تنها براي پردازنده هاي اينتل، آن هم در مدلهاي ضريب باز، نياز به تهيه كولر است. اگر قصد اوركلاك نداريد، مي توانيد از ايركولر هاي خوش قيمت گرين و كولرمستر در رنج قيمتي 600 تا 2 ميليون تومان استفاده كنيد. اگر مي خواهيد يك پله بالاتر هزينه كنيد، سراغ محصولات خوش ساخت Noctua برويد اگر كه موجود بود.
اگر قصد اوركلاك به صورت جدي داريد، بايد 4 تا 7 ميليون تومان حداقل هزينه براي واتركولر دهيد، كه منطقي نيست. شما فرضا در بهترين حالت 10 درصد قدرت بيشتر را با اوركلاك تجربه خواهيد كرد كه ارزش چنين هزينه اي را ندارد. در پردازنده هاي ضريب بسته و رده پايين اينتل، اغلب كولر استوك پردازنده كفاف خنك سازي آن را مي دهد و نيازي به تهيه كولر نيست. به هنگام تهيه ايركولر و واتركولر، به قابليت هاي كيس خود توجه كنيد كه توانايي پذيرايي از كولر مورد نظر شما را داشته باشد.
كيس و پاوردر مورد پاور، خيلي به رنگ ها (گولد،پلاتينيوم، تيتانيوم) توجهي نكنيد؛ در ايران قيمت برق بسيار ارزان است و اهميتي ندارد پاور شما طلايي است يا پلاتينيومي. تصور نكنيد اگر يك پاور پر قدرت براي سيستم تهيه كنيد به قطعات لطف كرده ايد. بر عكس، اگر پاور انتخابي شما دائما كمتر از 10 درصد توان خود مصرف داشته باشد، شما آن پاور را تحت فشار شديد قرار داده ايد. پس تناسب را براي پاور هم رعايت كنيد. حتما سعي كنيد با كمك موتور محاسبه گر Outervison از ميزان مصرف سيستم خود مطلع شويد و پاور سيستم را نهايتا 100 وات بيشتر برداريد.
براي سيستم هاي اداري خيلي مهم نيست پاور معتبر باشد، اما براي مصارف خانگي، گيمينگ و رندرينگ حتما از پاور هاي معتبر استفاده كنيد. شركت هايي كه پاور هاي معتبر و مطمئن در بازار ايران دارند، گرين، كولرمستر، انرمكس، انتك، سيلوراستون، كورسير و ايسوس هستند.
در مورد كيس، نوشتن راهنماي خريد آنچنان كاربرد فني ندارد، چراكه در سال جديد به لطف ارزش بالاي پول ملي، يك كيس 200 هزار توماني به قيمت 2 ميليون تومان به فروش مي رسد. با اين قيمت ها اگر سيستم را بر روي ميز اسمبل كنيد بسيار به صرفه تر است. اگر توانايي مالي وجود دارد، سعي كنيد يك كيس استاندارد، با درگاه هاي متنوع USB 2 و USB 3 تهيه كنيد. سعي كنيد پايه هاي كيس حتي الامكان بلند باشد و پنل درگاه هاي آن در قسمت بالاي كيس قرار داشته باشد. وجود فن هاي پيش فرض بر روي كيس يك عامل مثبت در عملكرد كولينگ كيس به شمار مي رود. كيس را از نظر سازگاري با ابعاد كارت گرافيك، و قابليت پذيرايي از ابعاد ايركولر و واتركولر ها حتما مورد بررسي قرار دهيد.
در پايان، با آرزوي تندرستي براي همه ي شما دوستان، اميدواريم وضع اقتصادي براي مردم ايران بهتر شود. مثل هميشه، سوالات مربوط به راهنمايي براي خريد قطعات در پايين اين مطلب پاسخ داده مي شود.

سخت افزار مگ

 

آرشيو نظرات (0)

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
 
 

 


معرفي وبلاگ

معرفي بهترين سرويس هاي اينترنتي



فهرست اصلي

صفحه نخست
پست الكترونيك
آرشيو مطالب
افزودن به علاقه مندي ها
صفحه خانگي
 


آرشيو موضوعي

موضوعي ثبت نشده است


آرشيو ارسال ها

ارديبهشت ۱۴۰۱
فروردين ۱۴۰۱
بهمن ۱۴۰۰
مهر ۱۴۰۰
مرداد ۱۴۰۰
تير ۱۴۰۰


پيوند ها

خريد اپل ايدي
سئو
ساخت وبلاگ
طراحي پست اينستاگرام
برقكار سيار





 



[ ساخت وبلاگ ]